Forskjellige verdener

Etter å bare ha bodd i LA i en måned går det opp for meg at jeg faktisk har levd i min egen lille boble. For det første trodde jeg at oppholdet mitt her bare ville være gøy og spennende, men etter bare noen uker har jeg sett og opplevd en helt annen virkelighet, en ganske brutal virkelighet for mange. Jeg forventet allerede å møte mange med “knuste drømmer” og var klar over de mange hjemløse menneskene her, men blir stadig vekk overrasket av andre ting.
1. Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over rasisme, først og fremst fordi jeg aldri har opplevd det selv, men også fordi det ikke har vært noe problem i omkretsene mine i Norge eller i Paris(som jeg har lagt merke til).
Jeg merket det en del i Paris, men det var mer diskré, det var ikke et tema som ofte ble bragt opp. Her derimot hører jeg folk snakke nedtalende om andre etniske grupper ofte, uansett om det er noen jeg overhører på en café eller på et after party.
2. Vi lever i 2015 og jeg er fra Norge, med andre ord er likestilling mellom kvinner og menn en selvfølge for meg. Selvfølgelig kan en kvinne eller jente nå akkurat det hun vil på egenhånd så lenge hun jobber hardt nok for det, tanken om at hjelpen fra en mann må til for å nå et mål er utelukkende, det eksisteres ikke for meg! Derimot har jeg møtt overraskende mange, både menn og kvinner her som tenker dette. Om de ikke sier det direkte skjønner jeg tankegangen deres. Jeg blir så provosert, men jeg begynner ikke å diskutere med en random eldre fyr om likeverd, jeg sier heller en setning som klart og kort bemerker hva jeg mener og går. Men når jeg møter jenter jeg på min egen alder som tror de må ha hjelp fra en eller annen mer suksessfull mann for å nå det hun drømmer om, blir jeg bare lei meg.
Ingen av mine nærmeste rundt meg hjemme tenker slik, vi vil og vet vi kan gjøre det vi vil på egenhånd, selvfølgelig trenger alle mennesker hjelp på veien, men ikke ved å bli utnyttet på en eller annen måte. Vi er selvsikre og stolte over å jobbe for å nå det vi vil.
Kanskje jeg bare har møtt litt feil mennesker frem til nå, men uansett er jeg sjokkert over at så mange her tenker og lever på en måte jeg trodde vi for lengst var forbi. Hadde jeg vært i en landsby langt unna hadde jeg skjønt det, men jeg er i en av USAs største og populære byer og kvinnesynet blant mange her er langt fra hva jeg forventet.
Heldigvis har jeg også møtt mange sterke og flotte personligheter som har delt historier jeg vil ta med meg videre i livet. Alt er en opplevelse rikere, så jeg er glad for å oppleve alt jeg gjør.

Leave a Reply

