Kontraster

Det er noe med kontraster som gjør at du forandres innvendig, i alle fall er det slik for meg. Jeg tror det er utrolig viktig å få dette med seg i løpet av livet, uansett hva det skulle være. Mange mennesker lever et typisk A4 liv, møter de samme menneskene, har de samme rutinene flere år på rad og gjør de samme tingene igjen dag etter dag og finner glede i det. Jeg skjønner det godt om man har familie og finner lykken i å ha slått seg til ro. Men selvom man gjør dette tror jeg det er utrolig viktig å reise, føle skikkelig at man lever og også oppleve forskjeller, kontraster og hvordan virkeligheten til mange andre mennesker er.

Etter hva dere kan se har jeg vært på reise og jeg har nytet hver eneste dag, opplevd og sett helt utrolige ting. De første dagene var jeg i Bangkok grunnet en kunst show en venn av meg hadde på MOCA Bangkok(Museum of Contemporary Art). Det var utrolig gøy å se arbeidet fra scratch til å bli hengt opp på veggene. Ellers oppdaget jeg Bangkoks nattliv og stressfulle gater på dagtid. Mitt første møte med Asia var mildt sagt veldig vellykket, har hengt med artister, BNGKK kjendiser (jeg hadde ingen anelse hvem disse menneskene var, men var morsomt når randoms rundt oss hver dag kom for å ta selfies). Jeg var bare i Bangkok noen få dager, altså ikke nok til å bli kjent med byen, men noen av tingene som overrasket meg var hvor utrolig høflig menneskene her er. En ting er høflighet, men menneskene på f.eks. hotellet fikk meg til å føle meg som en prinsesse(egentlig ukomfortabelt til tider). Vet at de bare gjør jobben deres, men jeg har bare aldri opplevd mennesker oppføre seg så(vanskelig å beskrive), men så underdadig, klassenivået var sjokkerende. Antageligvis fordi jeg allerede har opplevd klasseforskjeller i Peru, men dette var mer intens på et vis.

Det mest sjokkerende jeg opplevde var en natt vi var i ute i Phuket og gikk i (jeg husker ikke gatenavnet), men vi gikk der for å se “ekte” Phuket, i kontrast med idyll-livet vi hadde i Villaen på Sri Panwa med (jeg tror) rundt ti “tjenere” og vakre omstendigheter uansett hvor vi var. Jeg har aldri sett eller opplevd så mye vulgære mennesker i en gate, en ekkel atmosfære- dette gjelder alt fra turistene, selgerne til kvinnene som sto gatelangs. Vi så inn i en av barene som jeg rett og slett ble målløs og kvalm av, hvor nakne kvinner danser og blir slått med gummi rør. Antageligvis gjør det ikke alt for vondt, men hele oppsettet var helt kvalmt. Jeg skjønner ikke at det er mulig, det er en helt ny verden for meg som gjør at jeg verdsetter skjebnen og livet mitt så ufattelig mye. Jeg har bare ikke ord, det å se menn nyte å se kvinner bli slått og behandlet som dyr er helt avskyelig. En ting er å se det på film eller lese om det, en annen ting er å se det i virkeligheten, er som en ildklump av raseri og frustrasjon inni meg. Det jeg er usikker på er hvordan det hele henger sammen, gjør alle det frivillig, eller blir noen mer eller mindre påtvunget, eller gjør de det fordi det er den enkleste måten å tjene penger på? Jeg skjønner det bare ikke.

Ellers var turen fantastisk, bildene snakker for seg selv..
Nå drar jeg tilbake til LA og fortsetter mini-eventyret mitt der, vil prøve å få til en NYC tur i en av de kommende ukene.

Leave a Reply

